De dynamiek van een gemiddeld IT bedrijf

De developers waren niet voorbereid op jou en jij niet op de developers

Nogsteedsnietrijk

Het is geen geheim dat ik na bijna twee opleidingen en mijn halve jeugd achter een doorontwikkeld rekenapparaat te zitten, wel “een beetje verstand heb van computers en websites enzo”. Mensen buiten een IT kantoor zien je als een soort van demigod, verpakt in overgewicht en ruime kleding die meer gericht is op comfort dan op uiterlijk. Zeg nou zelf: als ontwikkelaar ben je dat soort sterfelijke belangen allang ontgroeid.

Ik beweer overigens niet dat iedereen elke God een goede moet vinden, zoals in de oudheid. Eigenlijk ook niet dat uiterlijke verzorging een sterfelijk belang is. In principe wél, aangezien alleen je omgeving er last van heeft. Wolven geven overigens geen fuck om de meningen van schapen (ik ben geen wolf, overigens). Sommigen in de IT wereld lijken zich wel met een wolf of iets te identificeren in de letterlijke zin. Ik voel me gezegend nooit met een persoon als deze te hebben hoeven werken.

Developers onderling

Het maakt niet uit hoe goed je denkt code te kunnen schrijven, er is altijd iemand die beter dan jou is, of beter is in het afkraken van het geleverde resultaat. Binnen elk IT bedrijf heb je een groep programmeurs/ontwikkelaars, ook wel de technische jongens genoemd, die in principe de bouwvakkers of stratenmakers van de sector zijn. Er zijn weinig vrouwen, behalve op beeldschermen of de zeldzame examplaren die 4 jaar lang verdwaald zijn geraakt op de hogeschool en terugkwamen met een bachelor in informatica. Naast het plaatsvinden van de onderling vakkundige competitie,  is er iets waar elke developer teveel van houdt: het uitlokken van discussies, plat afzeiken, of in de zeik nemen. Ik kan vrij slecht een conclusie trekken over waar dit trekje vandaan komt. Muziek is overigens iedereen zijn beste vriend. De ene developer luistert naar dood en verderf, en de ander naar vrolijke deuntjes van Mac demarco.

Teamlead

Jij, de eigenaar, en jouw compagnon hadden ooit een goed idee. Jullie hebben dat uitgewerkt en jullie bedrijf is sneller gegroeid dan de Europese immigratiecijfers (en dat zegt wat). Je expertise ligt in de verkoop en je bent eigenlijk constant bezig met andere mensen, net als je marketeers en zo. Echter heb je een groep ontwikkelaars, die niets liever doet dan het product voor de helft weggooien en opnieuw opbouwen. De wensen van een klant begrijpen ze volledig, maar het kan altijd vetter en beter.

Zeg nou zelf; als je huis begint te kraken, dan zegt een bouwvakker dat je halve fundering eruit moet en je dus “net zo goed alles opnieuw op kunt bouwen, en dit keer komt het écht wel goed”. Een goede ontwikkelaar is iemand die al een paar jaar in het vak zit en begrijpt dat lelijke oplossingen zo zijn eigen kwaliteiten hebben. Dingen slopen en opnieuw bouwen kost meer geld en je wilt meer geld, dus fuck opnieuw bouwen. Net als oude mensen die een sloopkogel tegen een nietszeggend pand zien gaan, maar het erg vinden omdat het deel uitmaakte van de tijd waarin zij ook voor vernieuwing en zo waren.

Anyway, dat is dus je teamlead. De persoon die niet schuw is om met klanten om te gaan, en de magie van techniek kan vertalen naar iets wat een sterveling kan begrijpen en andersom. Scheelt jou ook, ondanks dat “ie een beetje raar en lomp uit de hoek kan komen”. Het is iemand die je voor een klant neer kan zetten en een team ‘creatief-lui’ aan het werk kan krijgen. Niet alleen dat, maar als volwassen(er) (kinda) persoon dempt hij ook de enthousiaste energie om te innoveren en vette shit te bouwen. Een beetje zoals veel ouders bij hun kinderen doen. Innoveren doe je maar in het weekend op je Raspberry PI ofzo.

Projectmanager

Een opgewaardeerde versie van een teamlead. In een klein bedrijf is het een nietszeggende rol. In een groter bedrijf is er wel enigzins een hierarchie vereist, en daarbij een correcte rollenverdeling. De projectmanager is in principe een schakel tussen je teamlead en je baas. Je kunt wel begrijpen dat een wens van de baas eerst naar een projectmanager gaat, die half of niets weet van programmeren. Zijn halfbakken beeld van wat de baas wilt, wordt vervolgens doorvertaald naar iemand met wat meer verstand van zaken. Dit leidt meestal tot discussies, waarop een deel al gebouwd gaat worden. De rest wordt weer besproken met de baas en zo gaat het stuk heen en weer, tot alles is opgepakt.

Tussen het discussieren door van wat wel en niet technisch mogelijk is, zijn er ontwerpen gemaakt die half aansluiten op wat de klant eigenlijk wilde.  Ergens in deze cyclus, speelt de klant ook nog eens een rol als half object om tevreden te stellen. Genoeg dingen die hij wilde en over lag te dromen, die achteraf technisch toch wel erg duur waren of technisch niet verantwoord.

Marketeers

Een aparte groep die het leuk vindt om psychologische trucjes toe te passen. Dat zijn marketeers in een nutshell. Één van die trucjes is er voor zorgen dat hun product vaker in iemands gezicht wordt gesmeten dan dat van de concurrent. Ik zou willen dat ik een grapje maakte. Internetgebruikers zijn een soort verveelde, steeds hongerige kudde koeien, in een weide omsingeld door boeren. Alle boeren gooien in principe hetzelfde voedsel, maar pogen dat dan net wat vaker, beter, of origineler te doen. Jij als verveelde internetkoe kauwt het ene na het andere.

Voor 4x ±2000 euro kun je een studie volgen om die boer te zijn. Gelukkig betalen partijen een fuckload aan geld om jou als boer in te huren, en de juiste shit te gooien naar die hersenloze koeien in het weiland. Zelfs een plugin op mijn blog vertelt mij hoe ik heb beste mijn artikelen kan schrijven omdat anders de koeien het niet kunnen verteren. “Te moeilijk, te lang, dit en dat”.

Het is natuurlijk wel voldoeninggevend om te zien hoe jouw duistere magie tot de juiste resultaten leiden. Meer bezoekers, betekent een blije klant met veel shekels (Israelische valuta).

Eigenaren

In kleine bedrijven heb je een nauwere band met de eigenaren van het bedrijf. Hoe kleiner het bedrijf, hoe meer je eigenlijk met deze mensen gaat samenwerken. In principe zijn de eigenaren een dragende kracht; aangezien hun bedrijf het product is. Zelf maak je deel uit van een team dat zorgt dat de belangen en wensen van de eigenaren worden behartigd. Als developer laat je dat voor een deel koud: je wilt gewoon vette shit bouwen en sleutelen aan zaken. Aan de andere kant sleutel je wel namens mensen die je salaris betalen, dus doe op zijn minst alsof.

Meer lezen?

De nogsteedsnietrijk veldgids voor zuipen play_arrow

Lees het artikel

De pop-ups van 2017 play_arrow

Lees het artikel

Frostpunk – Voor de warme dagen play_arrow

Lees het artikel