Frostpunk – Voor de warme dagen

Coole shit

Nogsteedsnietrijk

Wanneer je een comfortabel inkomen hebt, stuit je nog wel eens op dingen die je gelijkt wilt kopen. Hoewel je nog een assessment hebt die je dient voor te bereiden, leg je die stem in je achterhoofd het zwijgen toe. Ik heb nog alle tijd om volwassen te worden en 24/7 verantwoordelijk te doen. Ofzo. Ik kocht de game, begon met downloaden en ging nog even verder met dingen die ik moest doen. Zo volwassen kan ik dan nog wel zijn. Het warme weer komt eraan, dus mentale verkoeling in een spel als Frostpunk is erg welkom.

Wat is Frostpunk?

Frostpunk is een game in een post-apocalyptisch scenario. Dat is een duur woord voor: de wereld is naar de klote en er zijn mensen die proberen te overleven. Onder jouw leiding, wel te verstaan. Wie anders? Daar betaal je immers voor. Wat in Frostpunk specifiek aan de hand is, is dat er een global-cooling plaats heeft gevonden. Het is niet eentje die generaties erover doet om een piek te bereiken, maar meer een paar weken, want fuck jou Jesse Klaver en global warming intellectuelen. Dit heeft als gevolg dat mensen die niet doodgingen of stug binnen bleven, erop uit gingen om een betere toekomst te kunnen vestigen.

Jij, als speler of leider, begint met een groep overlevers om een nieuw nederzetting te stichten. Het is natuurlijk kouder dan 5 graden waar menig Nederlander al om zeurt, dus in het hart van je samenleving is een generator die draait op kolen en om de boel een beetje behagelijk te houden. Als je bewoners te lang werken of wonen op plekken die te koud zijn, kunnen ze ziek worden, ledematen verliezen of zelfs sterven. Het is dus belangrijk dat dat ding, net als je hart, blijft werken, maar ook dat ie krachtig genoeg is om alles warm te houden wanneer het nog kouder wordt. Want dat wordt het.

Beperkte grondstoffen

In het begin is alles beperkt en het zal ook even duren voor je wat duurzamere oplossingen hebt. Je begint met een handvol mensen. Deze zijn onderverdeeld in arbeiders, ingenieurs en kinderen. Deze kun je allen een taak toewijzen, zoals het verzamelen van kolen of jagen voor voedsel. Ingenieurs zijn in te zetten voor intellectuele taken, zoals het bemannen van de eerste hulp of het uitvinden van nieuwe technologieën. Arbeiders kunnen dat laatste niet, maar ingenieurs zijn ook beperkt in wat ze wel en niet kunnen. Kinderen zijn verder de toekomst van je bevolking, door wetgevingen kun je ze echter meer laten bijdragen. Dit kan door ze te laten helpen bij de eerste hulp of onderzoeksfaciliteiten of keiharde kinderarbeid.

Aangezien je aantal mensen in het begin ook beperkt is, is het belangrijk dat je slim omgaat met wie wat doet. Maar ook dat je mensen onder juiste omstandigheden kunnen leven en werken. Als er teveel mensen niet in staat zijn om te werken, heeft dat drastische gevolgen voor je productie. Als je niet genoeg kolen kunt opbrengen om de generator op een behaaglijke temperatuur draaiende te houden, zit je al in een neerwaartse spiraal naar een koude dood (snap je, het is nogal koud).

Zeikende lui

Het is niet makkelijk om onder de omstandigheden te moeten overleven zoals de mensen in Frostpunk moeten doen. Ze hebben iets als hoop nodig. Iets groters om in te geloven. Door middel van bepaalde constructies en wetgevingen, kan je hier als leider positieve invloed op uitoefenen. Mensen verliezen bijvoorbeeld hoop als iemand in het dorp sterft. Eerlijk is eerlijk, want doodvriezen is het laatste wat je wilt.

Tevens dien je de mensen tevreden te houden: onenigheid is ook iets wat je dient te voorkomen. Mensen vinden het bijvoorbeeld kut om soep te moeten eten door een tekort aan voedsel of als het thuis koud is. Ik denk dat het gros van de lezers hier enigszins mee kan identificeren. Ook hiervoor zijn middelen om mensen te laten stoppen met zeiken, zoals het plaatsen van een arena zodat mensen 1-vs-1 hun frustraties eruit kunnen beuken. Je moet iets zonder Netflix.

Keuzes, keuzes

Zoals eerder beschreven dien je moeilijke keuzes te maken om potentiële situaties het hoofd te kunnen bieden door wetten in te voeren. Je zou bijvoorbeeld de arbeiders van een werkplek eenmalig 24 uur kunnen laten beunen, of simpelweg langere werktijden over je hele industrie. Mensen zijn daar natuurlijk niet erg mee tevreden, dus je zou wellicht prostitutie kunnen legaliseren om het randje eraf te halen.

Andere belangrijke keuzes zijn het omgaan met mensen die desondanks sterven. Je kunt ze klassiek begraven of hun lijken gekoeld bewaren voor “reserve onderdelen”. In het eerste scenario kom je al gauw op een punt uit waar je eenheid moet herstellen onder de bevolking. Dit kan door het geloof in te voeren, kerken te bouwen, wetgevingen om ketters te bekeren etc. Het andere pad is die van keiharde discipline en propaganda.

Conclusie

Al met al is Frostpunk een uitdagende game voor zowel casual lui als gevorderde mensen die zomers binnen zitten. Je kunt je door twee scenario’s worstelen op verschillende moeilijkheidsgraden. In elk scenario zal je uitgedaagd worden door o.a de weersomstandigheden terwijl je iedereen in leven poogt te houden. Overleven komt met een prijs. In het hart is het hetzelfde als simcity, maar bij de uitvoering zul je toch moeilijke keuzes moeten maken die de toekomst van je volk en dat van haar kinderen veiligstelt.

Mocht je een cheapskate manier willen vinden om deze game te kopen (je krijgt de key en die kun je invoeren op steam) check dan deze link. Want waarom zou je uberhaupt teveel geld willen uitgeven voor een game als het ook goedkoper kan? Nu kan je Radler halen om te drinken tijdens het spelen van Frostpunk. Het is immers belangrijk veel te drinken wanneer je op je kamer zit te zweten en deze game speelt. Iets over verantwoordelijk drinken kun je hier lezen of waarom je beter geen Radler kunt zuipen.

Meer lezen?

De edele kunsten der metalen play_arrow

Lees het artikel